ينقل للقسم الانسب
بص ياعزيزي
الكاميرا السينمائية او التلفزيونية في الاصل عبارة عن كاميرا فوتوغرافية والاثنين بيعتمدوا علي نظرية العين البشرية
الفرق ان العين البشرية صنع الهي من الله سبحانه وتعالى علشان كدة بتقدر العين البشرية انها تنقي ماترصده وبالطبع اعلي تركيز واكثر سرعة وحركة
والانسان ممكن يحرك رأسه 180 درجة علشان كدة خلق الله للانسان عين متحركة عكس البومة خلق الله لها عين ثابتة علشان كدة لها رأس يدور 270 درجة
والهدف انها تشوف ما خلفها سبحان الله
اما الكاميرا السينمائية هي بتعتمد علي نظرية اسمها بقاء الرؤية
اي عرض الصور او الكادرات بسرعة فائقة في اقل من الثانية الواحدة بحيث ان العين البشرية لا تستطيع التمييز
مثلا في كاميرات بتسجل 24 كادر في الثانية الواحدة ودة المتعارف عليه حاليا ولو اتصور بأقل من هذا المعدل الفيلم بيكون سريع علشان كدة بتلاقي الافلام القديمة المصورة مثلا عن الحرب العالمية الاولي بتتعرض بسرعة كبيرة جدا لانها في الاصل مصورة بنظام 16 كادر في الثانية الواحدة اي اقل من 24 المتعارف عليها من كاميرات التصوير والمكينات التي تعرض الافلام
فلو قلنا ان الفيلم او المسلسل مكون من مجموعة كبيرة من الصور والكادرات لو اتعرضوا ورا بعض بسرعة كبيرة مش هتحس عينيك بالفرق الزمني مع تزامن الصوت المركب ليتناسب مع حركة شفأه الممثليين يعطيك في النهاية الفيلم او المسلسل
هذا ما اعرفه وفي انتظار مزيد من المعلومات من احد الاخوة